3b rejsebrev fra Krakow

Den 23 september klokken 9:35 skulle hele 3.b mødes i Kastrup Lufthavn. Humøret var højt, og det kunne tydeligt ses, at alle fra klassen havde glædet sig til turen. Trods et lidt forsinket fly ankom vi til Krakow, hvor vi startede ugen med en lille fælles gåtur rundt i centrum af byen.

Mandag, dagen efter ankomsten, skulle klassen på heldagstur til Auschwitz.Klassen blev fragtet i en bus, og ved ankomsten fik alle hver nogle høretelefoner så de kunne høre guiden, på den 3-timer lange rundvisning. Der blev vist rundt i barakkerne hvor fangerne opholdte sig, på perronen hvor de ankom og klassen blev endda ført ned i et af de bevarede gaskamre. Det var tydeligt at det påvirkede alle lige fra lærer til elev emotionelt, og da turen var færdig, gik hele historieundervisningen op i en højere enhed. Vi blev enige om det ikke er nok kun at se og høre det på film, man skal ud og opleve tragedien på krop og sjæl. For at afslutte dagen på bedre vis havde lærerne booket en koncert der bestod af jødisk traditionel musik – Klezmer-musik.

Tirsdag stod på byvandring i det jødiske kvarter. Klassen blev guidet rundt i den jødiske bydel hvor jøderne under den tyske besættelse var blevet isoleret fra resten af byen. Turen bød blandt andet på et besøg i den lille bydels synagoge, som var blevet genopbygget efter den var blevet destrueret under holocaust i anden verdenskrig. Vi endte turen med et besøg på Oskar Schindler’s fabrik, som nu er lavet til et museum. Historien om Schindler, den tyske forretningsmand der reddede mere end 1300 jøder under anden verdenskrig, er blevet filmatiseret af Steven Spielberg, og blev hædret med flere Oscar-statuetter. På museet fik klassen et indblik i tyskernes besættelse af Polen samt et unikt besøg i Schindlers autentiske kontor. Aftenen bød på en klassisk klaverkoncert på et af de fineste hoteller i Krakow. Koncerten var en genfortolkning af Chopin og flere andre store polske komponister spillet af en af Polens unge komponister og pianister.

Onsdagens program stod på byvandring i en af Krakows bydele, nemlig Nowa Huta. Bydelen har en helt særlig historie, idet den er blevet betalt af Sovjetunionen, og er bygget i socialistisk realistisk stil i årene 1949-59. Byens arkitektur er derfor også helt speciel, og er meget anderledes fra selve centrum af Krakow, hvilket gjorde det til en anderledes oplevelse for os. Vi fik ikke en guidet tur gennem byen, men vi stoppede af og til op for at holde oplæg for hinanden, som vi havde forberedt hjemmefra. Dagen sluttede af tilbage i centrum af byen, hvor elever og lærere samledes til fællesspisning på en lille polsk restaurant ved navn ‘Miod i Wino’.Der blev spist lækker mad, fortalt sjove historier og klassens lærere samt et par af klassens elever holdt små taler undervejs. Der var en fantastisk stemning på restauranten, og for mange var det også en oplevelse i sig selv at få smagt noget traditionelt polsk mad.

Wieliczka salt-mineligger lidt ude fra Krakow, og derfor blev klassen endnu engang kørt derud i bus, torsdag morgen. Minen blev bygget i 1200-tallet og er nu en af Polens største turistattraktioner. De store underjordiske kapeller, kirker og sale gav klassen en kæmpe oplevelse. Alle var enige om, at minen var utroligt smuk, men for nogen var det også en udfordring, at skulle gå rundt i de smalle gange og ned af de smalle trapper, som gik over 320 meter ned i jorden. Det var også her tydeligt at se, at alle i klassen var der for hinanden.

På hele turen var sammenholdet i klassen helt i top, og fællesudflugterne var med til at ryste klassen endnu mere sammen. Også elevernes egne udflugter til diverse barer og klubber rystede klassen sammen. Det har været utroligt spændende at udforske Krakow og lære mere om byens historie, om samfundet, om udviklingen i landet og ikke desto mindre om byens internationale placering. Derudover lærte vi elever også meget om hinanden – og ikke mindst om lærerne, som var med til at give os nogle sjove, lærerige og, til tider, udfordrende oplevelser. Spørger I klassen, ville vi uden tvivl tage tilbage igen!