SR2. Dansk- og historieforløbet

Formål
“Dansk- og historieforløbet” er det andet i rækken af flerfaglige forløb, der peger frem mod studieretningsopgaven i 3.g. Det bygger videre på det forrige forløb. Her er det faglige samspil mellem fagene dansk og historie i fokus.

Formålet er at

  • fordybe sig i et historisk emne, der giver overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark.
  • arbejde med og introducere til fagenes identitet, metoder og samspil.
  • introducere til de videnskabsteoretiske begreber synkron og diakron.
  • introducere til metoder for opgaveskrivning med særligt henblik på Blooms taksonomi, opgavens Pentagon og Flyums 7-trinsmodel.
  • skrive den første større og flerfaglige skriftlige opgave.
  • fremlægge opgaven og indgå i en faglig dialog ved en mundtlig årsprøve

Faglige mål fra læreplanen
Eleverne skal kunne:

  • demonstrere faglig indsigt og fordybelse.
  • skriftligt formidle et fagligt område og beherske fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, kildefortegnelse, omfang og layout.
  • mundtligt formidle et fagligt arbejde og de væsentligste konklusioner samt indgå i en faglig dialog herom.

Særligt for dansk sættes der fokus på:

  • tekstlæsning i en historisk kontekst
  • faglig formidling.
  • danskfagets identitet og metode

(jf. Læreplan Dansk A – stx 2017, § 3.2 og 3.4)

Særligt for historie sættes der fokus på:

  • elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale.
  • faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.
  • historiefagets identitet og metode

(jf. Læreplan Historie A – stx 2017, § 3.4)

Link til læreplaner for dansk og historie

Fællesfaglig tekst
Rangvid m.fl.: “2. Diakron og synkron”, i: Vidensmønstre (læreplan 2017), Systime

Introduktion til værktøjer til opgaveskrivning:
Forløbet udmunder i dansk- og historieopgaven (DHO). Dette er den første i rækken af større skriftlige opgaver, hvor du skal lære at arbejde med værktøjer til progression og problemorientering i din opgaveskrivning. I dette forløb introduceres der til følgende opgaveværktøjer, som du kan læse mere om på dette link [indsæt link til siden om værktøjer – om muligt deep links til hver af de tre]:

  • Blooms taksonomi: Få blik for niveauer og progression i din opgave.
  • Flyums 7-trinsmodel: Lav en problemformulering!
  • Opgavens pentagon: Planlæg elementerne i din opgave! I dette forløb introduceres pentagonen med henblik på særligt at kunne arbejde med de første tre punkter.

Formalia
Du skal følge de gældende formalia for fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, litteraturliste/kildefortegnelse og layout. Læs mere om formalia her.

Produktkrav

  • Du skal skrive en individuel tværfaglig opgave med udgangspunkt i fagene dansk og historie (DHO).
  • Dine lærere udleverer 3 opgaveområder, du kan vælge imellem.
  • På baggrund af det valgte opgaveområde skal du udarbejde en specifik problemformulering med ca. 3 underspørgsmål, som er grundlag for din besvarelse af opgaven.
  • Opgavens omfang er 7-8 normalsider à 2400 tegn inklusive mellemrum, det vil sige maksimalt 19.200 tegn. Dertil kommer indholdsfortegnelse og litteraturliste.
  • Du skal overholde gældende formalia for en større skriftlig opgave.
  • Du skal forsvare opgaven ved en mundtlig årsprøve. Her skal du præsentere din opgavekonklusion samt overvejelse om valg af materiale, arbejdsproces samt metodiske forskelle og ligheder mellem fagene.
  • Der gives en samlet karakter og samlet fremadrettet mundtlig feedback for din besvarelse af opgaven og den mundtlige årsprøve.