Når science-fag på Aurehøj åbner døre til DTU
sciencefag banede vejen
To tidligere Aurehøj-elever, Frederik Holmstrup og Jakob Weimann, der begge nu er studerende på DTU, fortæller her, hvordan deres science-fag på A-niveau har haft afgørende betydning for deres valg af uddannelse og hvordan det har forberedt dem til universitetslivet.
et forspring på dtu
Frederik og Jakob havde begge bioteknologi og matematik på A-niveau og fysik på B-niveau på Aurehøj. Frederik, der nu er i gang med sin kandidat i bioteknologi på DTU, fremhæver, hvordan bioteknologiundervisningen i gymnasiet gav ham den nødvendige indsigt til at vælge den helt rigtige vej at følge efter gymnasiet. ”Havde jeg ikke haft mulighed for at prøve bioteknologi af i gymnasiet, havde jeg nok endt med at studere noget andet,” forklarer han.
Jakob, der studerer bio- og farmateknologi, fortæller, hvordan hans interesse blev vakt i forbindelse med hans SRP. Sammen med sin gymnasieklasse var han desuden på ekskursioner til både DTU og Panum, hvilket hjalp ham med at træffe sin beslutning om, hvilket universitet og hvilken uddannelse, han gerne ville gå på efter gymnasiet.
De understreger begge, hvordan deres gymnasiale science-fag har givet dem et solidt forspring på DTU. Frederik fortæller, at elever med bioteknologi fra gymnasiet nemmere kunne komme ind i studierne, mens Jakob fremhæver, hvordan laboratoriefærdigheder, han lærte på Aurehøj, har givet ham et godt grundlag for de praktiske aspekter af DTU-studierne.
naturvidenskabens rolle i fremtidens samfund
Både Frederik og Jakob udtrykker bekymring over, hvad en nedprioritering af science-fag på A-niveau kan betyde for fremtidige studerende. Frederik frygter, at et lavere niveau i gymnasiet vil tvinge universiteterne til at starte med mere grundlæggende undervisning, hvilket vil sænke det faglige niveau generelt. Jakob er enig og mener, at det kan skade Danmarks teknologiske konkurrenceevne, hvis danske studerende ikke har samme forudsætninger som deres internationale medstuderende.
Begge påpeger afslutningsvis vigtigheden af naturvidenskabelig uddannelse i forhold til samfundsmæssige udfordringer, såsom klimakrisen og arbejdsmarkedets behov. Frederik understreger, hvordan industrier som life-science kræver STEM-uddannede, og at det derfor vil være en fejl at nedprioritere disse fag. For Jakob er det et vigtigt opmærksomhedspunkt, at den næste generation af naturvidenskabelige specialister er afgørende, hvis Danmark skal bevare sin position som teknologisk foregangsland og løse globale udfordringer.
Frederik Holmstrup og Jakob Weimann ved deres translokation fra Aurehøj Gymnasium i 2019.
Nedenfor Jakob Weimann under sit bachelorforsvar på DTU.