Noget ved musikken – Phillip Faber

Tidligere elever om deres tid på Aurehøj – interview med Phillip Faber

 

”At kunne gå gennem livet med et forhold til

musik er en kæmpe gave⹂

Stilling: Chefdirigent for DR PigeKoret
Årgang: Student fra Aurehøj 2003
Linje: Sproglig student med musik på højt niveau

Hvad har du primært beskæftiget dig med siden, du blev student? Evt. hvad beskæftiger du dig med i øjeblikket?

Jeg er uddannet komponist og dirigent fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Siden 2013 har jeg været chefdirigent for DR PigeKoret og arbejder derudover som komponist og tv-vært.

Hvordan var du en del af skolens musikliv, mens du gik på skolen? Hvad mener du, at et musikgymnasium kan give eleverne?

Jeg sang i skolens kor og optrådte med de andre elever på kryds og tværs, når der var mulighed for det. Koret og orkestret var en kæmpe øjenåbner for mig, og den legende, men seriøse tilgang til musikken har jeg taget med mig i alt, hvad jeg laver. Jeg mener, at et musikgymnasium skal give eleverne mulighed for at vælge musikken til. Ligegyldigt hvilken type af musik, man kan lide. At kunne gå gennem livet med et forhold til musik er en kæmpe gave. Både for dem, der ender med at blive professionelle musikere og for dem, der får oplevelsen af at stå i en stor klingende helhed og blive løftet op af fællesskabet. 

Fortæl en historie om en begivenhed eller en episode, som du særligt mindes fra din tid på Aurehøj Gymnasium.

Jeg glemmer aldrig min første kammermusikaften. Jeg var blevet spurgt, om jeg ville spille triangel i orkestret, og det var første gang, jeg var så tæt på et klassisk ensemble. Jeg spillede så godt, jeg kunne, og det hele var så enormt inspirerende, at jeg gik hjem og skrev mit første orkesterværk. Det opførte orkestret ved den kommende koncert – med mig som dirigent. Det var to gange debut på samme tid, og jeg ved faktisk ikke, om jeg ville have været dirigent i dag, hvis jeg ikke havde gået på Aurehøj. 

Hvad har du taget med dig fra din tid på Aurehøj?

At musikken er et fællesskab, der kan rumme alle. På Aurehøj er der plads til talenterne og til dem, der bare elsker musik, og hvis stemmen knækkede, eller man gik i stå, mens man spillede for hele skolen, så fik man aftenens største bifald. Den ånd har jeg taget med mig.

Mange skoler taler om et særligt fællesskab … var/er der noget særligt ved Aurehøjs fællesskab?

Ja, og jeg kan kun opfordre alle, der går på skolen til at melde jer til så meget som I kan. Meld jer ind i et af ensemblerne som sanger eller på et instrument, vær med i skolekomedien, i et gakket udvalg eller noget helt femte. Det er i fællesskabet med andre, at de store værdier ligger, og selvom den også er hård og udfordrende, så kommer gymnasietiden aldrig igen.