Select Page

Livet efter Aurehøj – frontend developer’en

3 feb 2025 | Opslagstavle, Skolens liv

Fra samfundsfag til softwareudvikling

Da Gustav Borch Lützhøft blev student fra Aurehøj Gymnasium i 2015 med en studieretning i samfundsfag, engelsk og matematik, var det ikke givet, at han en dag ville arbejde med at udvikle en af Danmarks største nyhedshjemmesider. Men i dag er han frontend-udvikler hos JP/Politikens Hus, hvor han er med til at forme designet og brugeroplevelsen på Politiken.dk.

“For nylig lancerede vi en helt ny version af Politiken.dk efter 18 måneders udvikling. Det har været det største projekt, jeg har arbejdet på i min karriere indtil nu, og det har virkelig været spændende at være med til at forbedre brugeroplevelsen,” fortæller Gustav.

Interessen for design og digitale løsninger blev vakt på Aurehøj. “Gymnasietiden gav mig mulighed for at prøve en masse forskellige ting af. Jeg arbejdede med grafisk design, videoproduktion, musikproduktion, live-lysopsætning og webdesign. Jeg skrev også for Snuden og sang i kor. Alle disse erfaringer hjalp mig med at finde ud af, hvad jeg var god til – og hvad jeg mindre godt kunne se mig selv arbejde med.”

Men det var ikke kun de faglige og kreative muligheder, der gjorde Aurehøj til noget særligt. “Det bedste, jeg har taget med mig, er de mennesker, jeg mødte. Jeg fandt både en af mine bedste venner og min forlovede på Aurehøj.”

For Gustav har gymnasietiden ikke kun handlet om karakterer, men om at bygge karakter: “Som Knud Romer også har sagt det, handler det ikke kun om at få gode karakterer, men også om at bygge en god karakter ved at udfordre mig selv og prøve nye ting – og det fik jeg mulighed for på Aurehøj.”

Fra samfundsfag til softwareudvikling – Gustavs rejse viser, hvordan en nysgerrighed vækket i gymnasiet kan føre til uventede, men meningsfulde karriereveje.

Gustav Borch Lützhøft, når han ikke er på arbejde. For arbejdssituationer på JP/Politikens hus må ikke deles af sikkerhedsmæssige hensyn. 

Fortællingen om Gustav er del af artikelserien “Livet efter Aurehøj”, der giver eksempler på, hvad gymnasietiden har betydet for en gruppe tidligere elever.